Användarvillkor
Gäller från: 2025-01-02
Allmänt
Vänligen läs dessa användarvillkor noggrant innan du använder någon av de webbplatser eller digitala tjänster som drivs av Solann AB (“Solann”, “vi”, “oss”, “vår”).
Genom att använda våra webbplatser, lägga en beställning eller nyttja våra tjänster godkänner du att du har läst, förstått och accepterar dessa villkor.
Villkoren gäller för alla besökare, kunder och användare av våra tjänster, oavsett om du handlar som privatperson eller företag/vårdgivare.
Om du inte accepterar dessa villkor ska du inte använda våra tjänster.
Om något villkor skulle visa sig ogiltigt enligt svensk eller EU-lag ska det ersättas av motsvarande lagenlig bestämmelse utan att övriga villkor påverkas.
Vi reserverar oss mot eventuella tryckfel samt mot fel i information och specifikationer vad gäller varor och tjänster som förekommer i vårt sortiment.
Användning av webbplats och tjänster
Du förbinder dig att inte missbruka våra tjänster eller använda dem på ett sätt som kan skada Solann AB, andra användare eller tredje part.
Solann AB förbehåller sig rätten att när som helst avsluta eller begränsa åtkomst till våra tjänster vid misstanke om otillåten användning eller brott mot dessa villkor.
Personer under 18 år måste ha målsmans godkännande för att handla hos oss.
Falska beställningar spåras och polisanmäls.
Försäljning och beställning
Solann AB erbjuder produkter både under egna varumärken och under huvudmännens varumärken, riktade till vårdgivare, apotek och privatpersoner.
Beställning kan ske genom:
- personliga kontakter med våra säljare,
- inloggning på vår webbplats för sjukvårdspersonal, apotek och patienter,
- e-post till vår orderadress, eller
- via vår internetbutik.
För de största kunderna tillämpas ramavtal. Vi deltar även i offentliga upphandlingar, och flera regioner är anslutna genom gällande avtal.
Priser, betalning och leverans
Priser
Alla priser anges i svenska kronor (SEK) och inklusive moms om inget annat anges. För företag visas priset exklusive moms.
För företag inom Sverige gäller moms enligt svensk lag.
Företagskunder inom EU faktureras enligt regler om omvänd skattskyldighet (reverse charge). Företaget är självt skyldigt att beräkna och redovisa moms i det land där företaget är registrerat.
Företag inom EU som inte är momsregistrerade faktureras med svensk moms, som läggs till på fakturan.
För kunder utanför EU tillkommer eventuella tull- och importavgifter som betalas av mottagaren. Om företaget inte är momsregistrerat betalar speditören momsen vid införsel och fakturerar därefter mottagaren för moms, förtullningsavgifter och eventuella hanteringskostnader. Om företaget är momsregistrerat, redovisas momsen direkt till Skatteetaten (i Norge). Speditören kan fortfarande ta ut avgifter för tullhantering.
Privatpersoner som beställer från ett land inom EU (men utanför Sverige) betalar svensk moms vid beställningstillfället. Momsen ingår i det pris som visas i webbutiken.
Privatpersoner utanför EU, exempelvis i Norge, betalar importmoms och förtullningsavgifter direkt till speditören.
Betalning
- Företag/vårdgivare: Faktura med 30 dagars betalningsvillkor. Vid försenad betalning tillkommer dröjsmålsränta (12% + gällande referensränta) samt påminnelseavgift enligt lag.
- Privatpersoner: Betalning sker via tillgängliga betalsätt i kassan.
Leverans
Leverans sker normalt inom 3 arbetsdagar. Vid försening informerar vi dig om ny leveranstid.
Fraktkostnader framgår i kassan före beställning.
Vid felaktig leveransadress står kunden för eventuella extrakostnader.
Beställer du från Norge kan det tillkomma avgifter från speditören. Dessa avgifter betalar du när du hämtar ut paketet eller via faktura från speditören.
Varor förblir Solann AB:s egendom tills full betalning erhållits.
Vi förbehåller oss rätten att stryka ej levererbara varor från din order med prisavdrag för densamma. Önskar du beställa en annan, likvärdig vara, är detta att betrakta som en ny order. Om du önskar avbeställa en vara på grund av dröjsmål med leveransen, är detta möjligt att göra fram till dess att varan effektuerats, dvs faktura eller frakthandling har skapats. Delleveranser sker endast på din begäran och kan medföra ytterligare fraktkostnad för dig.
Ångerrätt, reklamation och retur
Ångerrätt (privatpersoner)
Privatpersoner har 14 dagars ångerrätt enligt Distansavtalslagen.
Varan ska vara oanvänd och i oskadat skick. För förpackningar som öppnats varsamt för att undersöka varan gäller att de ska returneras i originalförpackning.
Vissa varor undantas från ångerrätten, t.ex.:
- produkter med bruten försegling av hygien- eller hälsoskäl,
- specialtillverkade varor eller produkter med personlig anpassning.
Vid utnyttjad ångerrätt står kunden för returfrakten. Återbetalning sker inom 14 dagar från att returen mottagits och godkänts.
Reklamation
Om en vara är felaktig eller skadad har du rätt att reklamera inom 3 år från mottagandet.
Reklamation ska göras inom skälig tid (senast 2 månader efter att felet upptäckts).
Vid godkänd reklamation ersätts returfrakt samt varans pris.
Instruktioner för retur:
- Kontakta Solann AB:s kundservice för retur- eller reklamationsnummer (krävs för hantering).
- Skicka varan väl emballerad i originalförpackning, komplet med samtliga tillbehör till:
Medical Log Point
C/O Solann AB
Trankärrsgatan 15
425 37 Hisings Kärra
Sverige/Sweden
Telefon: +46-31 15 99 60
Se till att bifoga en kopia av returbekräftelsen i returen. Returer som skickas in utan godkänt retur- eller reklamationsnummer accepteras inte.
Ändring av beställning och avbeställning
Du kan göra ändringar i din beställning av lagerförda varor fram till dess att beställningen har effektuerats. Om ändringen godkänns kommer eventuella prisdifferenser att regleras enligt det pris som gäller vid ändringstidpunkten.
En avbeställning är inte giltig förrän du mottagit bekräftelse från oss. Du kan avbeställa din order utan kostnad för dig fram till dess att beställningen har effektuerats. Efter denna tidpunkt är du, som beställt till ditt företag, skyldig att ta emot leveransen. Privatpersoner har ångerrätt, se under rubriken Ångerrätt.
Företag som avbeställer en specialtillverkad vara måste betala ersättning för havda kostnader fram till avbeställningen samt för utebliven vinst.
Outhämtade försändelser
Om försändelsen inte hämtas ut i tid returneras den till Solann AB.
Vi förbehåller oss rätten att debitera en administrativ avgift för frakt och hantering.
För nytt utskick tillkommer ny fraktkostnad.
Force Majeure
Ingen part är skyldig att fullgöra sina åtaganden om detta hindras av omständigheter utanför partens rimliga kontroll (t.ex. krig, brand, pandemi, strejk, transportstörningar, naturkatastrofer eller myndighetsbeslut).
Personuppgifter och cookies
Solann AB behandlar personuppgifter enligt Dataskyddsförordningen (GDPR).
Vi sparar endast uppgifter som är nödvändiga för att kunna hantera din beställning och ge god service.
Uppgifter delas aldrig med tredje part utan ditt samtycke.
Läs mer i vår [Integritetspolicy] och [Cookiepolicy].
Vi kan kontakta dig efter genomfört köp för frivilligt omdöme eller kundundersökning.
Länkar till andra webbplatser
Våra webbplatser kan innehålla länkar till externa sidor som inte kontrolleras av Solann AB.
Vi ansvarar inte för innehållet eller säkerheten på dessa sidor.
Tvist och tillämplig lag
Dessa villkor regleras av svensk lag.
Tvist mellan privatperson och Solann AB kan prövas av Allmänna Reklamationsnämnden (ARN), vars beslut vi följer.
Tvist mellan företag avgörs i svensk domstol med Göteborgs tingsrätt som första instans.
Förändringar av villkor
Solann AB förbehåller sig rätten att ändra dessa villkor.
Vid väsentliga förändringar meddelas detta via webbplatsen minst 30 dagar före ikraftträdande.
Fortsatt användning av våra tjänster efter att ändringarna trätt i kraft innebär att du accepterar de nya villkoren.
Kontakta oss
Om du har några frågor, vänligen kontakta oss.
Företag: Solann AB, Rosengatan 8 (0001), 172 70 Sundbyberg, Sverige
Organisationsnummer: 556656-6286
Kontakt:
Tel: +46(0)8-583 560 60
E-post: info@solann.se